איך מייצרים יתרון יחסי בעולם בלי סודות?

בידול ויתרון תחרותי – מושגים שאין ישיבת אסטרטגיה בה הם לא עולים ואין תכנית שיווקית שלמה בלעדיהם. המושגים השיווקיים הבסיסיים ביותר השתנו, ואיתם כללי המשחק.

עד לא מזמן, כדי לייצר יתרון יחסי ולהתמודד עם תחרות לאורך זמן, השקיעו חברות משאבים אדירים באיסוף מידע: מעקב אחר מחירים בשוק, ריגול אחר מתחרים, איתור ספקים, שיפור חומרי גלם, המצאת שיטות ייצור, חיפוש אחר מפיצים ובעצם ייעול התשומות הנדרשות לחברה כדי להתקיים ולצמוח. כל פיסת מידע שנאספה הייתה עשויה לעשות את ההבדל.

אם בעבר יתרון תחרותי על פני מתחרים יכול היה להיות גם קשרים עם ספק או לקוח ספציפיים,  בעידן גוגל, יו-טיוב וטוויטר, איבדו "נכסים" אלה מכוחם. היום אין כמעט סודות, גוגל דואג שארגונים וחברות יוכלו לגשת למידע רב, שבעבר היה מחוץ להישג ידם.

גם בשינוי שחל בסוג העסקים – מתעשיה ומסחר לשירותים ומסחר אונליין, וגם התנודתיות הגבוהה של בני דור ה- Y בין מקומות עבודה הביאה לכך שמידע זולג מחברה אחת למתחרה, ובסופו של יום – לכולם יש את אותו ידע, בערך.

אז איך מייצרים יתרון תחרותי בעולם של מידע ללא גבולות?

כמובן שגם היום ממשיכות חברות לאסוף מידע, והרבה: מועדוני לקוחות, מערכות CRM, רשתות חברתיות, היסטורית גלישה, סמארטפונים, GPS וגם כנסים ועובדים – כל אלה דרכים של חברות להמשיך לצבור הררי מידע בכל רגע ורגע.

עם זאת, איסוף ואחסון הנתונים כבר לא מהווה אתגר כבעבר, והיום מפנים התאגידים הגדולים בעולם את מיטב המשאבים והמוחות לניתוח המידע שברשותם והפיכתו לידע.

אם זה במחלקות השיווק: החברות הגדולות עוקבות ומנתחות בדיוק רב מה אנחנו קונים, איפה, מתי, כמה זה עולה, איך אנחנו מקבלים החלטות ולמה אנחנו מעדיפים את א' על ב'.

במחלקות הלוגיסטיקה והתפעול בודקים כל הזמן באיזה מחסן הכי כדאי להם לאחסן את הסחורה, כמה כדאי להחזיק מכל מוצר, מה הוא המגוון האופטימלי מבחינת צבעים וגדלים, האם כדאי לבצע שילוח ימי, אוירי או יבשתי, מה גילו הממוצע של המלאי ועוד ועד.

כמובן שהעולם הפיננסי מקבל מקום מרכזי כשבאים לנתח מידע, וכל ארגון באשר הוא רוצה לדעת כמה מוצרים הוא מכר, באיזה מחירים, כמה הרוויח על כל מוצר, אצל כל סוכן, בכל מדינה, בכל אזור, לאיזה לקוחות, באיזה שעות וכו' וכו'. אין לזה סוף.

BI – לא רק לגדולים

פעם מחשבים היו מנת חלקם של ארגונים גדולים בלבד, היום הם בכל עסק ובכל בית. גם האינטרנט, תיבת האי-מייל ושיפורים טכנולוגיים נוספים עבור תהליך דומה והפכו נחלת הכלל. כך גם מערכת BI לעסק: אם עד לפני 5 שנים ניתוח מידע ברמה גבוהה היה כרוך בהתקנה ויישום של מערכות מורכבות ויקרות ומשכך שמור לחברות גדולות בלבד, בשנים האחרונות פותחו מערכות שמותאמות לעסקים קטנים – הן מבחינת צרכים והן מבחינת מחירים.

אל תישאר מאחור, צור איתנו וקשר ותשמע איך BI יכול לעשות שינוי גם בעסק שלך ולהפוך את המידע לידע ואת הידע לכלי שעוזר לך לקבל החלטות בזמן אמת בהתאם.

Comments are closed.